I'm gonna make you sweat! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Kirsten Bos - WaarBenJij.nu I'm gonna make you sweat! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Kirsten Bos - WaarBenJij.nu

I'm gonna make you sweat!

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

09 Februari 2015 | Maleisië, Kuala Lumpur

Na een zeer slecht geslapen nacht - ja, de jet lag begin ik nu wel echt te voelen - heb ik eigenlijk heel erg weinig gedaan. Het weer is namelijk heel warm en door een luchtvochtigheid van bijna 50 procent, ben je na 500 meter lopen al geheel doorweekt van je eigen zweet. Toch heb ik vandaag wel ietsje meer gelopen dan die 500 meter. Ik ben naar de bekende Petronas Towers geweest. Deze iconische torens waren ooit de hoogste torens van de wereld. In tegenstelling tot de Empire State Building, zijn deze torens iets makkelijker te vinden, omdat ze echt boven alles uitsteken. Een kaart heb ik onderweg dus niet nodig gehad.

Omdat het 80 ringgets kostte om naar boven te gaan, besloot ik dat niet te doen. Vanaf de Batu Caves had ik gisteren een geheel gratis uitkijkje over de stad, dus ik zag niet echt het nut om er nu veel geld voor neer te leggen en niet eens een foto te kunnen nemen met de torens. Gelukkig, hoeft deze reiziger zich niet op de hoogte te begeven om zich te vermaken. De begane grond, kelder en de eerste drie verdiepingen van de torens vormen namelijk een enorm winkelcentrum met alle merken die in de modewereld naam hebben. Geloof me, de Gucci-Prucci-straat in Venetië is er niets bij. Na een flink uurtje window shoppen, verliet ik de torens met alleen een ritjes anti-histamine. Ergens in ons hostel bevindt zich namelijk een beestje wat mij heerlijk rode, jeukende plekken geeft, die ook nog eens gaan ontsteken. Dus voor dat ik echt naar de dokter moet, leek me dit wel een verstandig idee. Nadelig is wel dat je ontzettend slaperig wordt van deze pilletjes en in combinatie met het weer zorgt dat er niet echt voor dat ik de rest van de dag heel erg actief ben geweest.

Na de torens ben ik nog even op bezoek gegaan bij de andere toren. In Kuala Lumpur staat de hoogste toren van Zuid-Oost Azië. Deze televisie toren geeft je net als de Petronas Torens, een uitzicht over de stad. Ook hiervoor moet je geld neerleggen, maar als ik het goed gezien heb, hoef je voor deze toren maar 35 ringgets neer te leggen. Ook dit heb ik inderdaad niet gedaan maar heb wel even een rondje gelopen. Zo kwam ik uit bij een verlaten park. Ondanks dat je als voetganger wel naar binnen kon, zag het er zo verlaten uit dat ik er niet in durfde. Voor hetzelfde geld word ik daar aangevallen door de agressieve aapjes, die al weken niemand gezien hebben. Ook loopt er normaal water door de grachtjes die ze gegraven hebben, maar door de aanhoudende droogte was dat tot de bodem opgedroogd. Dus eigenlijk was er niet zo heel veel te zien bij de tv-toren.

Die leegstand, of afvallige parkjes en gebouwen is volgens mij niet echt een uitzondering voor Kuala Lumpur. Voor zover ik gezien heb in KL loopt het zeer uiteen. Sommige gebouwen zijn grootst en stralen macht uit, zodat ze me doen denken aan gebouwen in West Berlijn, terwijl het gebouw ernaast een leegstaand pand kan zijn, waar de ramen zijn stukgegooid en er al jaren niets meer aan onderhoud is gedaan.

Dit is ook erg te merken aan het wijkje waarin ik zit. Ons gebouw wordt goed onderhouden en is ook aan de buitenkant schoon gemaakt. Een straatje verderop is het beeld al heel anders. Daar zitten veel winkeltjes en eettentjes (die overigens vaak op zaterdag en zondag zijn gesloten). In de poortjes staan echter veel krotten gemaakt van golfplaten. Ook zie je op straat veel mensen bedelen. Het meest opvallends vind ik eigenlijk wel het gedrag van de plaatselijke motor/scooterrijders. In de spitsuren rijden zij tussen alles door en staan ze met z'n allen op het zebrapad nog voor het überhaupt in de buurt van groen licht komt. Parkeren doen ze op de stoep. Dus als voetganger moet je constant uitkijken voor startende motoren of rijders die hun voertuig willen parkeren.

Voor morgen heb ik nog geen plannen, aangezien ik nu eigenlijk alle toeristische plaatsjes van KL al gezien heb - yep, zoveel is er eigenlijk niet te doen hier. Dus we zullen zien wat het wordt!

XxX

  • 10 Februari 2015 - 10:39

    Thea:

    Ach nog 1 dagje "vervelen" en dan vlieg je door naar Perth, dus zolang is het niet meer. Wel jammer dat je in 2 dagen alles al gezien hebt wat je wilde zien.

    Groetjes XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 55307

Voorgaande reizen:

18 Februari 2016 - 18 Februari 2017

Lang lang weg

06 Februari 2015 - 31 Augustus 2015

Studiereis

12 Juli 2012 - 13 Augustus 2012

Canada/NEW YORK!

04 April 2012 - 07 April 2012

Liftwedstrijd!

05 Augustus 2011 - 14 Augustus 2011

Surfreis

03 Juli 2010 - 20 Augustus 2010

Mijn droomreis

Landen bezocht: